Havne

Der er havne i Norge, der fungerer på nøjagtig samme måde som i Danmark. Du anløber, finder en gæsteplads, betaler havneleje og har adgang til toilet, bad og eventuelt vaskemaskine en sjælden gang også et opholdsrum.

I Norge lægger man sig ikke bare på en ledig plads i en havn. De kan være meget private, så hvis ikke det er en tydelig gæsteplads, er det ind og spørge sig frem. Det går også fint, men tænk på de mange båse som folks private indkørsler, hvor man heller ikke bare ville parkere sin bil uden tilladelse.

Det har for mig mere været reglen end undtagelsen, at havnene ikke har haft nogen faciliteter i det hele taget. Selv større byer tilbyder ikke nødvendigvis andet end selve liggepladsen. Når jeg har været ude på mindre pladser, er der nogen gange en enkelt gæsteplads og ofte ingen deciderede gæstepladser. Så ligger jeg mellem fiskebådene. Det kan betyde, at man bliver vækket midt om natten og lige må flytte lidt, så en fisker kan komme til. Jeg har også ligget i et færgeleje, hvor jeg selvfølgelig måtte flytte, den ene gang færgen kom, mens jeg var der. Bryggernes beskaffenhed er ofte meget tvivlsom. Når her er to meters tidevand, og bryggen er konstrueret til erhvervsfiskere, kræver det lidt ekstra at fortøje en sejlbåd. Pæle med mange ruer og bildæk med stor afstand, hører til de små udfordringer man møder.

Min skræk har været at komme træt og sent frem til en havn, og så ikke kunne få plads. Det er ikke sket. Hver gang jeg er kommet ind, har alt løst sig. Jeg har været glad for, at jeg ikke var i min gamle båd, hvor jeg havde måtte forrette toiletbesøg i en spand i cockpittet, for der er langt mellem havne med toilet. Til gengæld er det i Norge intet problem at skylle alt direkte ud i havnebassinerne. Her er ofte ganske dybt og god vandudskiftning. Så det virker til, at det meget spildevand, der fra huse og fiskemodtak udledes i havnene, fint lader sig absorbere. 

Vand fås på de fleste havne, men ofte må man gå op på land efter det, og slanger er ikke altid til stede, så det er ikke altid muligt med slange at fylde større tanke.

Landstrøm bruger jeg ikke i det hele taget, men ofte har der været udtag på havnene.

Diesel har ikke været noget problem, da jeg har tanket i de havne hvor muligheden var der, og aldrig været i nærheden af en tom tank. Jeg kan have 120liter med. Jeg henter som regel diesel i mine dunke, da det er lettere end at skulle flytte båden efter tanken, og således fylder jeg typisk 40 liter af gangen.